Szkoła Podstawowa nr 31 
im. Janusz Korczaka w Białymstoku 
ul. Żurawia 12, 15-540 Białystok 
tel/fax: 85 741 69 23 
e-mail: sp31@um.bialystok.pl 
e-mail: zso_8@interia.pl 

SP nr 31

w Białymstoku

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

 

Uczniowie klasy trzeciej uczestniczyli w latach 2021/2022 w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, który ma na celu poprawę stanu czytelnictwa wśród uczniów klas młodszych poprzez wzmacnianie roli biblioteki szkolnej, jako lokalnego ośrodka życia społecznego, stanowiącego centrum dostępu do kultury i wiedzy.

W klasie trzeciej odbyły się następujące akcje promujące czytelnictwo prowadzone przez pracowników biblioteki oraz wychowawczynię klasy.

 

1)DZIEŃ DZIECKA Z KSIĄŻKĄ

Podczas obchodów Dnia Dziecka uczniowie spędzili czas na świeżym powietrzu, gdzie na rozłożonych kocykach słuchali ulubionych bajek czytanych przez pracownika biblioteki.

 

2) MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ POSTACI Z BAJEK

Uczniowie klasy III obchodzili Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Tego dnia wszyscy przebrali się w cudowne stroje z bajek i baśni.  Zabawa zaczęła się od wspólnego klasowego poczęstunku, następnie uczniowie zapoznali się z bajką „Czerwony Kapturek” oraz układali bajkowe puzzle.  Każdy z uczniów zakodował swoją ulubioną postać z bajki, a na koniec  wszyscy uczestniczyli w bajowych kalamburach.

 

3) DZIEŃ BEZ PLECAKA

W dniu bez plecaka uczniów klasy trzeciej  odwiedził  Pan Krzysztof z Książnicy Podlaskiej i w ramach CZYTANIA DZIECIOM zaprezentował uczniom bardzo ciekawy fragment literatury młodzieżowej.

Uczniowie klasy trzeciej bardzo chętnie uczestniczą w programach czytelniczych, dzięki którym mają możliwość ciągłego rozwoju oraz zdobywania nowej wiedzy.  

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2021

 

W pierwszej połowie marca w klasie I w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa realizowany był temat:

„Julian Tuwim znany i nieznany”

Zapoznałam uczniów z ciekawostkami z życia autora, prezentując zdjęcia związane z J. Tuwimem (ławeczka Tuwima, tablica na kamienicy), żartobliwe aforyzmy autora. Uczniowie poznali wybrane wiersze J. Tuwima oraz książkę A. Frączek Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą wypożyczone z biblioteki szkolnej. Wspólnie czytaliśmy wiersze, a ja czytałam dzieciom ich pierwszą lekturę. Dzieci z entuzjazmem słuchały przygód młodego Juliana i opowieści o jego bzikach porównując je ze swoimi zainteresowaniami.              Uczniowie podjęli próbę nauki wiersza pod tytułem Abecadło na pamięć, aby potem go pięknie wyrecytować. Na zakończenie dzieci wykonały pracę plastyczną w grupach, malując wokół wybranej litery z wiersza Abecadło przedmioty, których nazwa zawierała wybraną literę.

                                                                               Karolina Zalewska

 

 

Klasa IV wzięła udział w realizacji projektu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025, którego celem jest wzbogacenie oferty bibliotek oraz poprawa czytelnictwa wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. 

Dzieci zostały poinformowane i zachęcone do odwiedzenia naszej biblioteki szkolnej celem zapoznania się z ofertą nowo zakupionych książek oraz wybraniem ciekawych pozycji książkowych do czytania w wolnym czasie. Jedną z książek szczególnie przeze mnie polecanych, była książka autorstwa Andrzeja Maleszki pt. ,,Magiczne Drzewo. Opowieść I. Czerwone krzesło”. Dzieci dowiedziały się również czym na co dzień zajmuje się autor powyższej książki.  

Nie bez przypadku wybór padł na tegoż właśnie autora. Andrzej Maleszka jest reżyserem telewizyjnym, teatralnym, scenarzystą, pisarzem, a co najważniejsze specjalizuje się w twórczości dla dzieci i młodzieży. Jest autorem i reżyserem ponad 30 spektakli wystawianych w teatrach oraz w Telewizyjnym Teatrze Młodego Widza, jak również kilkunastu filmów i seriali telewizyjnych. Dodatkowym aspektem, który przemawiał za wyborem tej, a nie innej książki był również fakt, że Andrzej Maleszka został laureatem kilkunastu nagród i wyróżnień, w tym międzynarodowej EMMY za cykl filmowy Magiczne drzewo. W związku z tym udostępniłam dzieciom link, gdzie mogły obejrzeć film, który mogą potraktować, jako zachętę do lektury. 

Jako że sama bardzo lubię czytać, postanowiłam przeczytać dzieciom na godzinie wychowawczej fragment wspomnianej przeze mnie książki, zachęcając je do sięgnięcia po tą niezwykle bogatą w przygody książkę. W ramach realizacji projektu dzieci przygotowały kilka prac plastycznych obrazujących jedną z przygód książkowych bohaterów. 

 

Barbara Siemieniuk

  

 

Bieg po zdrowie

Realizujemy program edukacyjny
"Bieg po zdrowie"

Bieg po zdrowie

 

Trzymaj Formę!

Realizujemy program edukacyjny
"Trzymaj Formę"

Telefon zaufania